Idag publicerade Sydsvenskan listan över alla 46 som sökt jobbet som chef för Malmö Konsthall. Om man vill raljera skulle man kunna slå fast att alla män per automatik är diskvalificerade eftersom ordföranden i kulturnämnden är socialdemokrat - vilket i och för sig inte skulle göra så mycket eftersom det verkar finnas gott om kompetenta kvinnliga sökande också.
Det som framförallt gör mig glad är att det är så många lokala galleriprofiler som är intresserade av jobbet och som alltså tillåter sig att ta plats i såna här större sammanhang. Det är precis vad som behövs!
Kommentarer kring dem jag känner till:
Pontus Kyander
Sydsvenskans briljante seniorkritiker, tillika redaktör för nedlagda konstmagasinet Format (SVT), som var en riktig höjdare. Satte samman Gustav Metzger-utställningen på Lunds Konsthall förra året. Är en oförsonlig kritiker av marktstrukturerna inom konstvärlden och är inte rädd för att göra sig ovän med lokala maktcentra (läs Konsthögskolan). Jag tror att Malmö och svenskt konstliv skulle må mycket bra av en person som Kyander på Konsthallens chefsstol.
Thomas Millroth
Har trollat med Ystad Konstmusem under sin tid som chef där. Har en enastående kunskap om konst och har ett aldrig sinande intresse för det nya. Står stadigt med ett ben i konstmusiken och ett i den samtidskonst som inte ännu är torr bakom öronen.
Magnus Jensner
Ytterligare en favorit. Har under fem år gjort Dunkers Kulturhus till en konsthall av internationalla mått. Ett oerhört säkert kort.
Yrr Jonasdottir
Konstpedagog på Ystads Konstmuseum, som är en av mina favoritinstitutioner. En konsthallschef med bakgrund just i den viktiga pedagogiken hade varit en stor tillgång.
Göran Green
Driver Galleri 21 i Malmö på ett föredömligt sett. Jag har aldrig sett en dålig eller ens medioker utställing där. Hade varit intressant att se vad han skulle kunna åstadkomma i det stora formatet.
Lars Gustav Midböe och Anna Kindvall
Electrohype-folket. Har satt samman mycket bra biennaler på temat elektronisk och digital konst och har innovativa idéer för offentlig konst, men jag vet inte mycket mer om deras övriga intressen och inriktningar.
Monika Gora
Landskapsarkitekt med känsla för ljus. Aktuell på Skissernas Museum. Vet inget om hennes övriga kompetens och intriktning.
Peter Johansson och Barbro Westling
Tokrolighetens kronprins, numera i konstnärskombination med sin hustru. Jag får alltid intrycket att Peter Johansson egenligen vill gå vidare och göra annat än den folkhemskritik i vars hörn han har målat in sig i. Kanske skulle chefsjobbet vara den förlösande händelsen...
Miya Yoshida
En av de tre första konstdoktorerna som disputerade vid Konsthögskolan i Malmö i år. Avhandlingen handlade om curering inom ramen för ett projekt om mobiltelefoner. Vet inget ytterligare om hennes inriktning eller kompetens.
Övriga sökande
Karin Kangas, Bengt Adlers, L Eugéne Peterson, Melentie Pandilovski, Daniel Wetterskog, Daniel Kurjakovic, Robin Clark, Eva Rauls, , Clive Kellner, Andrea Domesle, Jacob Fabricius, Elisabeth Ahlsheimer, , Peppe Bergström, Tone Olaf Nielsen, , Kathrin Becker, Anneli Fuchs, Patrick Amsellem, Mats Stjernstedt, Eva González-Sancho, Jan-Erik Lundström, Frederikke Hansen, Ulrike Lehmann, Ferran Barenblit, Johan Pousette, Maria Fridh, Celia Prado, Christina Ricupero och Marita Kuukkomen, Oliver Orest Tschirky, Ronald Van de Sompel, Luigi Fassi, Jacob Lind, Marcus Holmström, Leandro Gundemaro, Dieter Buchhart, Renske Janssen.
tisdag 21 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Weird. Undrar vad som fick Miya att söka, det här ormboet är knappast hennes plats.
Jacob Fabricius är högoddsare. Han är ung, mångsidig och har gjort mycket bra grejer såväl i Danmark som internationellt. Toppencurator, men kan nog vara god administratör också.
Celia Prado var en av grundarna till Tensta Konsthall, vill jag minnas. Ganska trevlig. Hon är har väl relativt god chans efter att ha tjänstgjort på tunga statliga konstinstitutioner, och har nog ett internationellt nätverk.
Patrick Ansellem var curator på Rooseum under Nittves tid, men jag har bara sett att han skrivit en massa i kataloger på senare år.
Mats Stjernstedt var chef för Index i Stockholm. Mitt ex-ex känner honom om jag inte tar fel, rumänska konstnärer är förbindelselänken.
Johan Pousette var chef för BAC och väl kvalificerad i sammanhanget. Han har nämligen också varit konstnär en gång i tiden. BAC har fö varit riktigt bra emellanåt.
Daniel Kurjakovic är konsthistoriker som skrivit en fin essä om Nedko Solakovs verk i Rooseum-katalogen (en av mina favoritkataloger). Men vad han gjort i chefsställning har jag ingen aning om.
Tone Olaf Nielsen är ännu en av dessa unga curators som tar över konstnärsrollen och curerar en massa saker som inte är några utställningar. Hon dyker upp lite varstans, aldrig på tyngre ställen dock.
Och så slutligen skämtet: Leandro Gundemaro har absolut ingenting med konst eller konstvärlden att göra. Jag känner honom från studietiden när han kämpade med att få godkänt på NEKen. Till hans försvar är han trots det inte oduglig på ekonomi, för han var (och är, antar jag) revisor för magasinet SVENSSON, och kanske hela Alma produktioner. En fin, en lustigkurre som behagar narras.
Kolla in www.metrobloggen.se/millroth för vidare kommentarer hur det än går vid tillsättningen
Skicka en kommentar