tisdag 14 augusti 2007

Radio: Ulf Linde

Konst ska inte ha större pretentioner än albyl



Länk till programmet finns här. (Nytt fönster öppnas, klicka på länken. Det kan ta en liten stund.)

I mer än ett halvsekel har Ulf Linde varit en referenspunkt inom svenskt konstliv. Som kritiker, Duchampkännare, intendent på Moderna Museet och Thielska Galleriet, essäist och ledamot i Svenska Akademien. I våras fyllde han 78 år, och trots att han ofta har räknats ut som otidsenlig och reaktionär av meningsmotståndare fortsätter hans texter att inspirera nya generationer skribenter och konstintresserade.

I programmet talar han med Tor Billgren om improvisation, Marcel Duchamp och det stora misstaget att utgå från att alla människor skulle behöva vara intresserade av konst.

Intervjun gjord den 21 maj 2007 på Thielska Galleriet i Stockholm.

Programmet sändes första gången den 13 juni 2007.

Musik: Redigerad version av Hans Appelqvists remix av pausfågeln Göken.

Uppläsare: Ola Melin

Mixning och produktion: Tor Billgren

7 kommentarer:

Anonym sa...

oj, kul! Jag kom in mitt i programmet (körde bil och slog på radion),fastnade direkt, försökte gissa vem och träffade rätt tack vare 'något för någon' ('några'?)... skulle gärna höra hela... och inte visste jag vem som var intervjuar-rösten. Men det la sig ju bra tillrätta efter Torsten A. Vad blir nästa? HHW.

Anonym sa...

Ack, länken är död! Finns det möjlighet att höra den (och de andra radiomannauppdragen) på annat sätt?

Tor Billgren sa...

Trevligt att du är intresserad, p. Jag ska ut på resa nu, men om drygt en vecka kan jag lägga ut programmet.

Tor Billgren sa...

Nu funkar länken, förresten

Talborn sa...

Önskar det fanns mer program som de här.. lyssnar på dem om och om igen!!
torsten andersson är favoriten

Tor Billgren sa...

Oj, tack för dina ord! Mycket trevligt att höra.

Anders Knutsson sa...

Hej Tor, Jag fick just tips om programmet och din blogg. Natrligtvis pga Lindes bortgång. Härligt att höra hans unga röst och om hans tidigare liv, och speciellt om Duchamp. Nu läser jag vidare dina tidigare inlägg och länkar.
Gammal Malmöbo, Anders Knutsson, Brooklyn