fredag 11 maj 2007

Lotta Smed på Aura i Lund


Lotta Smed: Fyra slutna dörrar

Ibland blir konst bättre om man lyckas bortse från konstnärens avsikter och ambitioner och ser verken utan att påverkas av titlar och texter. Lotta Smeds utställning på Aura i Lund (till den 18 mars) sägs handla om ”passager” – men vad är det? Allt och inget…

Skulpturen Passage II i patinerad brons blir bättre om man ser den som illustration till Tomas Tranströmers berömda dikt Höstlig skärgård från 1954, där stjärnbilderna stampar i sina spiltor högt över jätteeken. Verket rymmer hela metaforfloran: hovarna, vågorna som tuggar sitt betsel av tång, septemberhavets svartgröna fästning.

I serien Aurafilm visas samtidigt Ewa Einhorns och Terese Mörnviks warszaw.street.02, som verkar gå ut på att vi ska skratta åt polacker som inte är lika insatta i feministisk diskurs som förlästa svenska genusteoretiker. Filmarna frågar förbipasserande i Warszawa vad feminismen betyder för dem, och visst, de lyckas få flera horribla svar, och visst, man får en fingervisning om var EU-landet Polen befinner sig. Men känslan av någon sorts kolonial överlägsenhet går ändå som obehagliga stråk genom filmen.

(Ursprungligen publicerad i Sydsvenskan.)

Inga kommentarer: