onsdag 23 april 2008

Joakim Allgulander på Galleri 21

Ibland kan man fortfarande få en glimt av dem, företrädesvis vid kiosker på bortglömda campingplatser och minigolfbanor. Jag talar om de klassiska färgerna som GB Glace-gubben var målad med fram till 1998 – en fulländad kombination av blått, rosa och orange som i alla fall hos mig alltid framkallar välbefinnande och en idealiserad och trygg bild av barndomens somrar. Så när jag ser Joakim Allgulander använda dessa färger i en litografi på utställningen på Galleri 21 (t o m 27.4), går de rakt in i reptilhjärnan. Om någon i samma ögonblick hade försökt sälja en glass för 200 kronor, hade jag köpt den på stubben. Och eftersom utställningstiteln är Trust me, är det inte varumärkesnostalgi det handlar om i första hand, utan just om hur man genom att använda positiva och förtroendegivande associationer kan påverka och manipulera. På utställningen hänger också porträtt av två personer som är kända för att ägna sig åt just detta – Tomten och Gud. Men av bilderna att döma är förtroendekapitalet sedan länge förbrukat – som två bohemiska suputer tittar de frånvarande in i polisens brottsregisterkamera. Spelet är över, mina herrar…

(Publicerad i Sydsvenskan den 23 april 2008)

Inga kommentarer: