söndag 1 juni 2008

Maria Hedlund på Elastic

Mitt enda bestående minne från grupputställningen Tourist Class på Malmö Konstmuseum 2005, är Maria Hedlunds safaribilder. Någonstans i bakgrunden skymtade man en mikroskopisk giraff. Bakom en buske stack ändan av en antilop fram, och där till höger ett vårtsvin. Eller kanske en sten? Med humor och värme uttrycket verket samma snopna erfarenhet som delas av alla som någonsin försökt fota saker på avstånd med kompaktkamera utan zoom.

På den nu aktuella utställningen The Whitness of the Whale på Elastic (t o m 14.6) står också djur i centrum, närmare bestämt vitvalar. I fotoserier och en film syns de simma i sitt akvarium bakom den tjocka rutan. En speakerröst läser kapitlet Valens vithet ur Moby Dick, där bokens berättare Ismael försvarar hetsjakten på den vita kaskeloten genom att peka på det ohyggliga med själva vitheten, och jämför med allt från isbjörnar till likblekhet.

På ett sätt står den paranoida uppräkningen av färgens vederstyggliga aspekter i komisk kontrast till de beskedliga och vackra djuren i akvariet. Men eftersom världen utanför speglas i akvarieglaset, smälter den liksom ihop med undervattensvärlden. Och om man uppfattar valarna på samma sida som åskådarna, förvandlas de genast just till sådana skräckvidunder Ismael talar om. Vita demoner som susar mellan människorna i sin jakt efter någon att anfäkta.

(Publicerad i Sydsvenskan den 1 juni 2008)

Inga kommentarer: