Henrik Vibskov, hösten-vintern 2010
Ibland talar man om mode som gränsar till konst, men när det gäller den köpenhamnske modeskaparen Henrik Vibskov är det mer relevant att tala om mode som övergår i teater. Kläderna är som hämtade ur rekvisitaförrådet till en burlesk varieté som specialiserat sig på Tim Burtons filmvärld.
Jag ser en utställning med hans mode på Röhsska museet i Göteborg, som öppnade i samband med att han tog emot Torsten och Wanja Söderbergs designpris på en miljon kronor i början av november.
Ibland glimtar 20- och 30-talets serieestetik igenom, ibland ser jag inslag av steampunk – en science fictionstil centrerad kring ångteknologi. Och nej, det ser inte tramsigt ut. Som alltid med kläder handlar det om hur de bärs upp.
Personligen är jag dock mest förtjust i hans dofter, särskilt den som heter Type B. Den följer den angenäma trä-trenden (Comme des Garçons Wonderwood, Monocles Hinoki och Laurel, Marc Jacobs BANG och så vidare) men går ett underbart steg längre med sin oförblommerade tjärighet. SÅ vill jag dofta när jag går på lokal. Som regalskeppet Vasa eller inte alls.
Jag ser en utställning med hans mode på Röhsska museet i Göteborg, som öppnade i samband med att han tog emot Torsten och Wanja Söderbergs designpris på en miljon kronor i början av november.
Ibland glimtar 20- och 30-talets serieestetik igenom, ibland ser jag inslag av steampunk – en science fictionstil centrerad kring ångteknologi. Och nej, det ser inte tramsigt ut. Som alltid med kläder handlar det om hur de bärs upp.
Personligen är jag dock mest förtjust i hans dofter, särskilt den som heter Type B. Den följer den angenäma trä-trenden (Comme des Garçons Wonderwood, Monocles Hinoki och Laurel, Marc Jacobs BANG och så vidare) men går ett underbart steg längre med sin oförblommerade tjärighet. SÅ vill jag dofta när jag går på lokal. Som regalskeppet Vasa eller inte alls.
Publicerad i Sydsvenskan den 27 november 2011
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar