tisdag 6 maj 2008

Karolina Erlingsson och Linnéa Carlsson på KHM


Linnéa Carlsson: Skulpturen (som är ett vapen). Bilden snodd från The better you look, the more you see.

Långsamt och meditativt blinkar orden fram på den övergivna malmöoperans textmaskin, som Karolina Erlingsson har filmat till sin examensutställning på KHM (t o m 10.5). Orden bildar någon sorts repetitiv poesi, och det känns som att det stora huset försöker kommunicera – som en fyr, rakt ut i natten. Genom sex högtalare strömmar ”tystnaden”, d.v.s. bruset från husets livsupprätthållande funktioner och förstärker den meditativa känslan.


Samtidigt ställer Linnéa Carlsson ut Skulpturen (som är ett vapen) – en stor kastmaskin av medeltida snitt, som visas laddad och skjutklar. Visst hade man uppnått en liknande effekt av att ställa ut en laddad revolver, men det finns så mycket mer än lagrad energi och potentiell förstörelse i Carlssons skulptur. Genom att ha engagerat sin familj, historiker och hantverkare i arbetet, har hon också laddat verket med det privata, historia och arbetaretradition. Och den som hjälpt henne med de ballistiska beräkningarna är ingen mindre än Ingvar Bratt – mannen som avslöjade Boforsaffären. Därmed laddas Skulpturen (som är ett vapen) också med komprometterande svensk nutidshistoria. Det enda man behöver göra för att frigöra kraften i sanningen, är att dra i sprinten. Precis som Bratt gjorde 1985.

(Publicerad i Sydsvenskan den 6 maj 2008)

Inga kommentarer: