Cirkulationscentralen, Nobelvägen 125 , Malmö.
T o m 27.1.
Ulf Hedetoft: Unwrapped Boxes & Backgrounds
Ateljén på Citadellsvägen, Malmö
Att en konstnär vänder och vrider på modernismen och 1900-talets ikoner är varken originellt eller ovanligt – men oftast intressant, eftersom de flesta (även de som är helt ointresserade av konst) har någon typ av förhållande till dessa verk; Duchamps pissoar, Picassos kubism, Mondrians rutor o.s.v. – var och en med sina associationer.
Just nu ägnar sig två konstnärer åt detta på varsitt håll i Malmö. På Cirkulationscentralen visar Joanna Thede Light Installations (t.o.m. 27.1) som bland annat består av ett verk där hon har stoppat lysrör i en rustik, trearmad ljusstake. Hon utgår här från Dan Flavins klassiska lysrörsinstallation Monument för V. Tatlin – som i sin tur utgår från den sovjetiske konstnären Vladimir Tatlins storslagna förslag till högkvarter för Komintern, även kallat Tatlins torn. I en konsthistoriskt humoristisk manöver korsar Joanna Thede Flavins minimalistiska tolkning av Tatlins futuristiska torn med bondsk allmoge, och skapar samtidigt något av en pedagogisk provkarta över två av 1900-talets centrala konstriktningar. Tre om man räknar med det postmodernistiska tilltaget att blanda högt och lågt.
Den andre konstnären är Ulf Hedetoft, som i sin ateljé på Citadellsvägen har ägnat sig åt Andy Warhols Brilloboxar sedan i somras. Det är ett trestegsprojekt, där han i första delen undersökte om boxarna är så pass inetsade i publikens medvetande att det räcker med att presentera deras dimensioner för att polletten ska ramla ner – och det gör det förstås.
I andra delen (som pågår just nu) visar han hundratals foton där mer eller mindre kända människor poserar med boxarna – som för att försöka vänja oss av med att associera dem till Warhol. Kan konsten laddas om med nytt innehåll? Kan den rentav laddas av? Kommer boxarna någonsin att ”bara” vara behållare för stålull igen?
Var projektet hamnar till slut är svårt att säga just nu, men hittills har Ulf Hedetoft ställt relevanta och spännande frågor kring uppfattningen av konstverk som nått ikonstatus. Tredje delen laseras i slutet av februari.
(Publicerad i Sydsvenskan den 22 januari 2008)
Ateljén på Citadellsvägen, Malmö
Att en konstnär vänder och vrider på modernismen och 1900-talets ikoner är varken originellt eller ovanligt – men oftast intressant, eftersom de flesta (även de som är helt ointresserade av konst) har någon typ av förhållande till dessa verk; Duchamps pissoar, Picassos kubism, Mondrians rutor o.s.v. – var och en med sina associationer.
Just nu ägnar sig två konstnärer åt detta på varsitt håll i Malmö. På Cirkulationscentralen visar Joanna Thede Light Installations (t.o.m. 27.1) som bland annat består av ett verk där hon har stoppat lysrör i en rustik, trearmad ljusstake. Hon utgår här från Dan Flavins klassiska lysrörsinstallation Monument för V. Tatlin – som i sin tur utgår från den sovjetiske konstnären Vladimir Tatlins storslagna förslag till högkvarter för Komintern, även kallat Tatlins torn. I en konsthistoriskt humoristisk manöver korsar Joanna Thede Flavins minimalistiska tolkning av Tatlins futuristiska torn med bondsk allmoge, och skapar samtidigt något av en pedagogisk provkarta över två av 1900-talets centrala konstriktningar. Tre om man räknar med det postmodernistiska tilltaget att blanda högt och lågt.
Den andre konstnären är Ulf Hedetoft, som i sin ateljé på Citadellsvägen har ägnat sig åt Andy Warhols Brilloboxar sedan i somras. Det är ett trestegsprojekt, där han i första delen undersökte om boxarna är så pass inetsade i publikens medvetande att det räcker med att presentera deras dimensioner för att polletten ska ramla ner – och det gör det förstås.
I andra delen (som pågår just nu) visar han hundratals foton där mer eller mindre kända människor poserar med boxarna – som för att försöka vänja oss av med att associera dem till Warhol. Kan konsten laddas om med nytt innehåll? Kan den rentav laddas av? Kommer boxarna någonsin att ”bara” vara behållare för stålull igen?
Var projektet hamnar till slut är svårt att säga just nu, men hittills har Ulf Hedetoft ställt relevanta och spännande frågor kring uppfattningen av konstverk som nått ikonstatus. Tredje delen laseras i slutet av februari.
(Publicerad i Sydsvenskan den 22 januari 2008)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar