fredag 9 maj 2008

Konst och verklighet på Ystads Konstmuseum


Ystads lasarett?

När jag besöker Ystads konstmuseum passar jag alltid på att titta in i hörsalen på andra våningen för att insupa den rofulla stämningen. Men i tisdags var det en annan typ av stämning som gällde. Rummet var omgjort till sjukhussal, med sängar i långa rader, draperier och hospitalskonst på väggarna. Aha, tänkte jag, det är så här kommunpolitikernas planer på att spara pengar på museet ser ut: de har sålt det till ett vårdföretag som håller på att bygga om det till långvårdsavdelning. Inte konstigt att museichefen Thomas Millroth begärt tjänstledigt från och med i höst. Jag beredde mig på att se honom rusa in i salen med ett bäcken i vardera hand och stetoskop runt halsen.

Sedan föreställde jag mig ett annat scenario: att sängarna var ett sätt att komma runt vårdstrejken. Att det inrättats en hemlig avdelning på konstmuseet där papperslösa sjuksystrar ska tvingas arbeta för att slippa bli utvisade.

Men så fick jag besked: det var filminspelning på gång. Nya Wallanderfilmen. Puh. Ystad har alltså fortfarande ett konstmuseum. Än så länge, vill säga.

(Publicerad i Sydsvenskan den 9 maj 2008)

1 kommentar:

sofie arfwidson sa...

Ja, det är otroligt tråkigt att Ystads museeum antagligen kommer att försvinna, ett unikt museum i Folketshusanda med linoliumgolv i det olika salarna i olika färger.Ett personligt museeum med en "flärd" från förr...