söndag 17 mars 2013

Stadens Musik: Bristol

Hur låter en stad? I programmet "Stadens musik" försöker jag och några kollegor skapa ljudporträtt av olika städer med hjälp av fältinspelningar, röster och musik. Reporterjaget är så nertonat som möjligt till förmån för ljuden. Förra året sändes tio program (jag gjorde porträtt av Kapstaden och Bulawayo) och just nu pågår andra säsongen. Den här gången har jag varit i Bristol. Programmet kan avlyssnas här.

Programinformation från Sveriges Radios hemsida:

Bristol har varit en viktig handelshamn i Storbritannien sedan medeltiden. Staden ligger vid västkusten nere i söder och var under 1700-talet en central punkt för bland annat slavhandeln. En stor del av stadens välstånd är byggt på dessa smutsiga affärer. Idag används hamnen mest för sightseeing och roddsport, medan den tunga trafiken har flyttat ut till kusten.

En av de mest spelade melodierna i Sveriges Radio, signaturen till Melodikrysset i P4, är framförd av en av staden söner, Russ Conway (1925-2000), men annars är staden mest känd för det mörka och tunga sound som uppstod i början av 1990-talet med band som Massive Attack, Tricky och Portishead.

I veckans program söker Tor Billgren stadens musik längs kajerna och i katedralens torn, och skönjer ekot av det dova bristolbeatet under de dunkande järnvägsbroarna och i fartygens maskinrum.
Övriga program i serien:
Beirut (sänds 23 mars)
Tel Aviv (sänds 30 mars)

Våroffer 100 år. Några texter, ett radioprogram

I år är det 100 år sedan Igor Stravinskys dansverk "Våroffer" hade premiär i Paris. Med anledning av Marie Chouinards uppsättning på Göteborgsoperan (premiär 2 mars), skrev jag denna krönika i Sydsvenskan om verkets hemligheter och kraft. 2007 skrev jag ett reportage där jag följde Skånes Dansteaters arbete med Angelin Preljocajs fantastiska uppsättning på Malmöoperan. (Beklagar yxig typografering, internetpublicering har sina begränsningar.)

Och 2004 gjorde jag en kulturdokumentär för P1 om verket: Ljudlöst när sista tonen klingat ut.